Na początku sierpnia podpisana została umowa na budowę 12-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Dankowicami a węzłem Suchy Potok w Bielsku-Białej.
Wykonawcą zadania zostało wybrane konsorcjum MIRBUD (lider) i KOBYLARNIA (partner). Kontrola uprzednia postępowania przetargowego przeprowadzona przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych nie wykazała uchybień i zakończyła się pozytywnym wynikiem. Teraz wykonawca ma 33 miesiące od dnia podpisania umowy na realizację projektu. Zakończenie budowy zaplanowano na 2023 r.
W ramach zadania wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe oraz pozostałe drogi obsługujące tereny przyległe. Węzły drogowe znajdą się w miejscowościach Stara Wieś i Suchy Potok. Powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III), a także Obwód Utrzymania Drogi. Wartość robót wynosi 586 710 000,00 zł brutto.
Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej – lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Dzięki temu droga ekspresowa połączy granicę państwa w Zwardoniu z lotniskiem w Pyrzowicach i autostradą A1. Będzie to też część VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk – Brno/Bratysława – Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Docelowo droga S1 będzie miała 135 km długości. Do wykonania jest jeszcze zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (wybrany został wykonawca na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o długości 6,950 km po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1), budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (umowa podpisana w październiku 2019 r.), wybudowanie po nowym śladzie 40 kilometrów drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. W ostatnim czasie podpisane zostały także dwie umowy na odcinki S1 – od węzła Oświęcim (z węzłem) do Dankowic oraz na obwodnicę Oświęcimia w ciągu drogi krajowej nr 44.
Źródło i fot.: gddkia.gov.pl