Pronar otworzył właśnie Ośrodek Szkolenia Lotniczego, co stanowi kontynuację działalności powstałego cztery lata temu lotniska w Narwi. Nowa inwestycja ma się przyczynić do podnoszenia kwalifikacji przez pracowników oraz do rozwoju przedsiębiorstwa.

– Cztery lata po otwarciu w Narwi lotniska Pronar kolejnym przedsięwzięciem dodaje skrzydeł do rozwoju biznesu. Udostępnia pracownikom nowe ścieżki rozwoju, a chętnym z całego kraju pozwala spełniać marzenia o pilotowaniu samolotów – powiedział podczas uroczystego otwarcia Ośrodka Szkolenia Lotniczego (OSL) prezes Rady Właścicieli Pronaru Sergiusz Martyniuk.

W 2016 roku podczas uroczystości otwarcia lądowiska Pronaru prezes Sergiusz Martyniuk zwrócił uwagę, że chodzi o coś więcej niż o prestiż związany z posiadaniem takiego obiektu. Potwierdzał, że jest to przede wszystkim narzędzie do wykonywania zadań biznesowych, a dziś jednym z ważniejszych elementów w gospodarce jest szybka komunikacja polegająca nie tylko na łączności internetowej czy telefonicznej, ale też na możliwości kontaktu bezpośredniego z partnerem biznesowym.

W skład lądowiska Pronaru wchodzi pas startowy o długości prawie 1500 metrów o twardej nawierzchni z tworzywa sztucznego. Spośród pasów budowanych w tej technologii pas w Narwi jest najdłuższy na świecie. Obiekt był wizytowany przez delegację urzędników lotnictwa cywilnego z Chin. W Państwie Środka planowana jest budowa 200 lotnisk wzorowanych na obiekcie w Narwi.

Na przestrzeni paru lat rozbudowana została flota powietrzna Pronaru. Firma dysponuje dwusilnikowymi samolotami: Diamond DA42, Beechcraft King Air C90 i King Air C250 oraz śmigłowcami Schweizer 333 i Mi-2. Najnowszym nabytkiem jest perełka polskiego przemysłu lotniczego – odrzutowy TS-11 Iskra. Samolot przeszedł w ostatnim czasie kontrolę Urzędu Lotnictwa Cywilnego, został unowocześniony i wyposażony w dodatkowe mechanizmy zwiększające bezpieczeństwo użytkowania.

– Samoloty zabezpieczają zarówno kontakty biznesowe, jak i serwisowanie maszyn Pronaru u klientów. W dzisiejszych czasach nie jest sztuką wyprodukowanie nowoczesnych maszyn, tylko ich sprzedaż. Nasz serwis lotniczy, szybka komunikacja z użytkownikami i wysokie kompetencje pracowników rozwiązujących problemy klientów są wartościami wyróżniającymi Pronar wśród innych producentów – podkreślają szefowie OSL w Narwi. – Przerwa w pracy spowodowana awarią maszyny to fatalny scenariusz. Użytkownik musi mieć pewność, że specjaliści Działu Serwisu Pronaru wybawią go z opresji. Gwarantują to ich wysokie kwalifikacje, bardzo szeroki asortyment części zamiennych, prosty system zgłaszania awarii oraz sprawnie działająca obsługa logistyczna, która w uzasadnionych przypadkach używa także firmowej floty powietrznej. Pozwala to szybko naprawić maszynę oraz skrócić do minimum czas jej przestoju – dodają.

Ośrodek Szkolenia Lotniczego Pronar organizuje kursy, dzięki którym można zdobyć licencję pilota szybowcowego. W szkoleniu (podstawowym i zaawansowanym, np. nauka akrobacji) jest wykorzystywany m.in. dwuosobowy polski szybowiec SZD-54-2 Perkoz, którego parametry techniczne są zbliżone do maszyn startujących w mistrzostwach świata. – Pozwala nie tylko opanować latanie, ale też umiejętność kalkulacji. Dlatego, że jest to latanie bez silnika, czyli trzeba umieć oceniać, jaki dystans jesteśmy w stanie pokonać – mówi instruktor OSL w Pronarze. – Mamy też jednomiejscowy polski szybowiec treningowy SZD-50-1 Junior i słowacki samolot ultralekki WT-9 Dynamic, który służy do szkolenia na świadectwo kwalifikacji pilota samolotów ultralekkich oraz do holowania szybowców zamiast wyciągarki szybowcowej. Natomiast najnowszym nabytkiem jest dwumiejscowy, również polski szybowiec PW-6U.

– Ludzie, którzy decydują się na podjęcie takiego wyzwania, muszą się wyróżniać zarówno umiejętnością podejmowania i właściwej oceny ryzyka, jak i szybkich, racjonalnych decyzji – podkreśla z kolei kierownictwo firmy. – Uświadamiają sobie, że komputer jest niezwykle istotnym narzędziem pracy, a wymogi komunikacyjne są zachętą do opanowania języka angielskiego. To kompetencje bardzo przydatne nie tylko za sterami szybowca czy samolotu, ale także w pracy w Pronarze. Zależy nam na takich osobach.

Szkoleniowcy zwracają uwagę, że współczesne samoloty są wyposażone w układy elektroniczne, wszystkie komunikaty dotyczące ich obsługi są obrazowanie za pomocą komputerów, a proceduralnym językiem jest angielski. – Chińczyk, Egipcjanin, Niemiec czy Polak z Narwi z ambicjami do osiągnięć w lotnictwie i chęciami do działania w tym środowisku powinni go znać – dodają.

– Nasza flota stale się powiększa, bo osób zainteresowanych lataniem szybowcowym jest sporo – mówią szefowie ośrodka. – Mamy ponad 30 uczniów i ponad trzy razy tyle osób chętnych do latania na naszym lotnisku w oparciu o sprzęt własny lub prywatny pilotów. Chętnych przybywa, ponieważ dysponujemy też samolotem holującym i nowoczesną wyciągarką. Widok 20 stojących w Narwi szybowców gotowych do lotu nie będzie niczym zaskakującym.

Aby rozpocząć szkolenie szybowcowe w OSL w Pronarze, należy mieć ukończone minimum 14 lat (najpóźniej w dniu pierwszego lotu samodzielnego). Górnej granicy wieku nie ma, ale kluczowe znaczenie ma stan zdrowia kandydata, który jest oceniany na wstępnych (przed szkoleniem), a później okresowych badaniach przez lekarza orzecznika komisji lotniczo-lekarskiej (lista lekarzy orzeczników jest na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie). Następnie należy odbyć zakończony egzaminem kurs wiedzy teoretycznej (dostępny on-line np. w Szkole Lotniczej Avioner). Pracownicy Pronaru i ich rodziny mogą liczyć na promocyjne warunki finansowe szkolenia. – Zależy nam bardzo, żeby firma była postrzegana jako miejsce pracy atrakcyjne pod wieloma względami, w tym pod kątem rozwoju pracowników, ich aspiracji i spełniania marzeń – podkreśla kierownictwo Pronaru.

Szkolenie praktyczne w ośrodku lotniczym Pronaru przy sprzyjających warunkach atmosferycznych trwa około 7 dni (szkolenie podstawowe – 56 lotów, w tym pięć lotów samodzielnych). Po jego zakończeniu możliwe jest rozpoczęcie nauki latania w warunkach termicznych (z wykorzystaniem prądów wznoszących) i przelotów na terenie województwa podlaskiego (do zakończenia szkolenia w celu uzyskania licencji pilota szybowcowego szkolony musi wylatać co najmniej 15 godzin nalotu ogólnego i w tym przynajmniej 2 godziny nalotu samodzielnego, przelot 50 km samodzielnie lub 100 km z instruktorem). Możliwa jest także nauka pilotażu samolotu ultralekkiego (minimum 28 godzin szkolenia praktycznego i w tym 8 godzin lotów samodzielnych) oraz później szkoleń specjalistycznych, jak np. holowanie szybowców czy uprawnienia instruktora.

– Lotnisko Pronaru od początku jest wykorzystywane nie tylko na potrzeby firmy. Otworzyliśmy je również dla samorządów lokalnych, służb granicznych czy pożarniczych – przypominają przedstawiciele Pronaru. – W dzisiejszych czasach jest to też walor dla lokalnej branży turystycznej: wielu przedstawicieli biznesu ma np. własne śmigłowce i korzysta z nich w celach wypoczynkowych. Mogą lądować u nas, a potem zarówno z lotu ptaka, jak i przy wykorzystaniu miejscowej bazy agroturystycznej, poznawać fantastyczną przyrodę i inne atrakcje regionu. Przy okazji poznać też Pronar. Albo odwrotnie – wizytę w interesach w naszej firmy wykorzystają także turystycznie.

Infrastruktura powstałego w 2016 r. lądowiska w Narwi jest unikalna w skali europejskiej. Obejmuje hangar lotniczy, lądowisko śmigłowcowe, utwardzony pas startowy dla samolotu i drogę kołowania do hangaru, stację meteo na potrzeby lądowiska, lotniczą stację radiową z przyznaną własną lotniczą częstotliwością, monitoring oraz system oświetlenia do lotów nocnych. Pronar, będąc liderem podlaskiego rynku paliw, rozszerzył też kilka lat temu koncesję o obrót paliwem lotniczym JET A-1 na potrzeby tankowania podmiotów zewnętrznych korzystających z lądowiska.

Źródło i fot.: pronar.pl


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij