21 mld zł zostanie przeznaczonych dodatkowo na ,,Program budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)".
Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie wieloletniego programu budowy dróg krajowych. Przewidziano w niej dodatkowe środki, co będzie korzystne dla gospodarki wychodzącej z kryzysu wywołanego koronawirusem.
Wśród inwestycji, które zyskają dodatkowe wsparcie, znajdują się:
- droga ekspresowa S6 – ok. 9 mld zł, w tym (rozpoczęcie inwestycji jest planowane w 2022 r.):
- budowa obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej – 31,7 km, ok. 2,2 mld zł,
- budowa drogi na odc. Lębork – Bożepole Wielkie (DK6) – 22 km, ok. 1,4 mld zł,
- budowa drogi Koszalin – Słupsk – 46,2 km, ok. 2,6 mld zł,
- budowa drogi Słupsk – Lębork – 49,6 km, ok. 2,9 mld zł,
- droga ekspresowa S10 – ok. 2,8 mld zł – budowa drogi Toruń – Bydgoszcz z węzłem Toruń Płd o długości ponad 50 km, rozpoczęcie inwestycji jest planowane w 2023 r.,
- budowa drogi S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko – 74,5 km, więcej o 2,8 mld zł,
- budowa drogi S5 na odc. Sobótka (S8) – Bolków (S3) – 50 km, więcej o 2 mld zł,
- budowa drogi krajowej nr 75 odc. Brzesko – Nowy Sącz – 47,7 km, więcej o 1,7 mld zł,
- budowa drogi S74 Przełom/Mniów – Kielce – 21,3 km, więcej o 968 mln zł,
- budowa drogi S19 Rzeszów – Barwinek, odc. w. Babica (bez węzła) – Barwinek – 74,9 km, więcej o 800 mln zł,
- budowa drogi S19 odc. Lublin – Lubartów, (w. Lublin Rudnik/bez węzła – w. Lubartów Północ) – 23,8 km, więcej o 441 mln zł,
- budowa drogi S19 Białystok – Lubartów, odc. Choroszcz – Ploski – Chlebczyn – 128 km, więcej o 356 mln zł,
- budowa drogi S3 Troszyn – Świnoujście – 33 km, więcej o 300 mln zł,
- S52 Północna Obwodnica Krakowa – 14,5 km, więcej o 160 mln zł,
- budowa obwodnicy Łochowa – 8,2 km, więcej o 103 mln zł,
- budowa drogi S7 Gdańsk – Warszawa, odc. Płońsk – Czosnów – 34,6 km, więcej o 87 mln zł,
- budowa drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) – 8,5 km, więcej o 21 mln zł.
Finansowanie Programu Budowy Dróg Krajowych w 2022 r. będzie zwiększone o 6,5 mld zł, a w latach 2023-2025 o 15,2 mld zł.
Środki będą pochodziły z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciąganych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz z refundacji z budżetu środków europejskich, a także przesunięcia z budżetu państwa części wpływów podatku akcyzowego oraz z wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej z nowo budowanej sieci dróg szybkiego ruchu.
Źródło: premier.gov.pl
fot.: istock