Ogłoszone zostały przetargi na wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla realizacji trzech obwodnic w ciągu DK78, które powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Obiekty będą się znajdować w miejscowościach Kroczyce, Pradła oraz Szczekociny i Goleniowy.
Obwodnica Kroczyc będzie stanowiła południowo-wschodnie obejście miejscowości. Będzie biegła po nowym śladzie. Znajduje się on na terenach, gdzie obecnie są głównie pola uprawne. Obwodnica będzie miała ponad 9 km i będzie przenosić obciążenia 11,5 ton na oś.
Obwodnica Pradeł znajdzie się w ciągu drogi krajowej nr 78 i będzie kontynuację obwodnicy Kroczyc, Szczekocin, Goleniów, Poręby i Zawiercia. Będzie to obiekt jednojezdniowy o długości ponad 2 km. Będzie stanowić północne obejście miejscowości. Jej ślad będzie biegł po niezurbanizowanym terenie.
Obwodnica Szczekocin i Goleniowa będzie północnym obejściem miejscowości Grabiec, Bonowice, Szczekociny i Goleniowy. Powstanie w ciągu drogi krajowej nr 78 i będzie kontynuacją obwodnicy Kroczyc oraz Poręby i Zawiercia. Znajdzie się także w niezurbanizowanym terenie.
Wszystkie obwodnice zostaną wyposażone w oświetlenie drogowe, oznakowanie obwodnicy i dróg z nią związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie oraz urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe, przejście dla zwierząt, zbiorniki retencyjne.
Zadanie „Budowa drogi krajowej nr 78 Siewierz-Szczekociny z obwodnicami miejscowości Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny” uzyskało już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach. Proces przygotowawczy zawierający wykonanie badań archeologicznych, koncepcji programowej, projektu budowlanego i projektu wykonawczego zaplanowano na lata 2020-2023, natomiast realizację inwestycji na lata 2023-2025.
Celem budowy obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 78 jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, przez które przebiega. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy będzie się odbywać na trasie o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa. Wyeliminowane zostaną zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Cała trasa ma mieć ok. 230 km – rozpoczynać się będzie na granicy z Republiką Czeską i przebiegać przez województwa śląskie i świętokrzyskie, aż do DK73 w Chmielniku.
Źródło i fot.: gddkia.gov.pl