21.11.2019 r. konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o., Budimex SA oraz Budpol Sp. z o.o. zakończyło po 120 dniach układanie nawierzchni betonowej w ciągu autostrady A1 na odcinku węzeł Rząsawa – węzeł Blachownia.
Zgodnie z umową podpisaną 24.07.2019 r. na odcinku 20 km wykonano prace zabezpieczające, ułożono nawierzchnię, dokończono budowę wiaduktów i węzłów.
Kontynuację dalszych prac na odcinku od km 417 + 530 do km 437 + 800, z którego zszedł poprzedni wykonawca, rozpoczęto już następnego dnia po podpisaniu umowy, tj. 25.07. Przy realizacji budowy wykorzystano specjalistyczny sprzęt STRABAG – 100 dużych, specjalistycznych jednostek sprzętu, w tym rozściełacz do układania nawierzchni z betonu cementowego. Beton na potrzeby projektu wyprodukowany był we własnej wytwórni mieszanki betonowej. Na budowie w sposób ciągły w szczytowym okresie pracowało łącznie około 1000 osób.
Odcinek autostrady A1 powstał na terenie województwa śląskiego i pełni funkcję obwodnicy Częstochowy. W zakresie prac realizowanych przez STRABAG wykonano roboty zabezpieczające na ciągu głównym wraz z wykonaniem nawierzchni z betonu cementowego i podbudowy z betonu chudego na 1/3 całego odcinka. Łącznie ułożono 291 074 m2 nawierzchni z betonu cementowego oraz 276 255 m2 nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej. Daje to w sumie 567 329 m2 nawierzchni – co odpowiada powierzchni 80 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.
Obecnie wykonano 50% pozostałych robót ujętych w zakresie realizowanych prac, w tym między innymi roboty ziemne, wykonanie warstw konstrukcyjnych i bitumicznych.
Na odcinku A1 powstało 14 wiaduktów autostradowych, 1 wiadukt kolejowy, 5 mostów zintegrowanych z przejściem dla zwierząt, 7 wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych.
Realizowane są również prace towarzyszące związane z odwodnieniem i kanalizacją deszczową autostrady i dróg poprzecznych, robotami melioracyjnymi, budową zbiorników i kanałów hydrotechnicznych, oświetleniem dróg, robotami elektroenergetycznymi, budową kanału technologicznego, przebudową linii telekomunikacyjnych oraz przebudową wodociągu.
• Łączna wartość inwestycji: 434,4 mln PLN brutto.
• Udział STRABAG: 44% (lider konsorcjum).
• Całość nawierzchni betonowej na 20-kilometrowym odcinku wykonana została w 120 dni.
• Łącznie ułożono 567 329 m2 – co odpowiada powierzchni 80 boisk piłkarskich.
• W szczytowym okresie na budowie pracowało około 1000 osób i 100 jednostek specjalistycznego sprzętu.