Mycie kół i podwozi pojazdów ciężarowych jest konieczne wszędzie tam, gdzie takie pojazdy wyjeżdżają na drogi publiczne z brudnymi lub zabłoconymi kołami. Im bardziej czyste drogi wokół budów, kopalń, składowisk, tym jazda po nich jest bezpieczniejsza. O zaletach stosowania myjni kół i podwozi opowiedział nam Tomasz Starzyński z firmy Frutiger Polska Sp. z o.o.

Firma Frutiger powstała w latach 50. XX w. w Szwajcarii. Kim był jej założyciel i jaka jest historia powstania firmy? W którym roku pojawiła się ona w Polsce?

Szwajcarska firma Frutiger została założona w 1957 r. przez Edwina Frutigera. Początek działalności firmy to import spycharko-ładowarek z Japonii. Kilka lat później Frutiger otrzymał licencję na produkcję tych maszyn budowlanych w pierwszej fabryce firmy w Winterthur w Szwajcarii. Pod koniec lat 70. XX wieku firma skonstruowała pierwszą myjnię kół i podwozi pojazdów wyjeżdżających z budowy. Na początku lat 80. myjnie otrzymały nazwę własną MobyDick i stały się głównym produktem firmy. Wtedy też zarządzaniem firmą zajął się jej obecny właściciel Urs Frutiger. Obecnie firma ma fabryki w trzech krajach, przedstawicielstwa w 15 krajach i zatrudnia prawie 200 osób. W Polsce Frutiger pojawił się w 1998 r. Reprezentowała go wtedy firma Faktoria Sp. z o.o. z Oświęcimia. W 2004 r. powstała Frutiger Polska Sp. z o.o., która zatrudnia w Polsce pięć osób.

Jaki jest główny obszar działalności firmy? Jakie główne produkty oferują Państwo?

Firma Frutiger Company AG jest światowym liderem w dwóch niszowych dziedzinach związanych z ochroną środowiska – myjnie kół i podwozi oraz działka do eliminacji zapylenia. Posiadamy trzy fabryki. Pierwsza znajduje się w siedzibie głównej w Winterthur w Szwajcarii. Montowane są tam nasze spycharko-ładowarki oraz myjnie rolkowe MobyDick. Druga to fabryka w Tyniste nad Orlici w Czechach. Produkuje ona przejazdowe myjnie MobyDick i sprzedaje je na całym świecie, z wyjątkiem Azji. W tej lokalizacji produkuje się też działka do eliminacji zapylenia MobyDick DCC. Trzecia fabryka znajduje się w Changsha w Chinach – produkuje ona nasze urządzenia na rynek azjatycki.

Koncentrujemy się na produkcji dwóch niszowych produktów. Pierwszy to systemy do mycia kół i podwozi pojazdów. Składają się na niego trzy odrębne gałęzie produkcyjne: myjnie MobyDick Conline, myjnie TM oraz myjnie pojazdów technologicznych i wojskowych. Paleta modeli myjni MobyDick Conline jest największa i składa się z 16 podstawowych modeli. Myjnie z tej serii różnią się między sobą długością platformy myjącej, pojemnością zbiorników recyklingowych, liczbą pomp. Jesteśmy w stanie zawsze dobrać odpowiedni model myjni Conline do wszelkich potrzeb naszych klientów. Druga gałąź to myjnie rolkowe i przejazdowe TM. Są one konstruowane i produkowane na specjalne zamówienia naszych klientów. Podobnie rzecz się ma z trzecią gałęzią naszej produkcji, czyli z systemami mycia pojazdów technologicznych i wojskowych.

Jak dziś wygląda sytuacja firmy w Polsce – w ilu miejscach są zainstalowane Państwa urządzenia? Czy to są tylko myjnie stacjonarne, czy również mobilne, które można przywieźć na plac budowy, rozłożyć, a po zakończeniu złożyć i zawieźć w inne miejsce?

W Polsce jesteśmy obecni już od ponad 22 lat. W tym czasie staraliśmy się zmienić mentalność Polaków w sferze czystości dróg. Częściowo nam się to udało. Zainstalowaliśmy już ponad 200 różnych modeli myjni MobyDick w bardzo wielu różnych miejscach: w kopalniach kruszyw, składowiskach odpadów, składach materiałów sypkich, przeładowniach, portach i innych zakładach przemysłowych. W Polsce znajduje się największy na świecie system mycia składający się z 6 największych produkowanych przez Frutiger Company AG myjni MobyDick, służący do mycia kołowych i gąsienicowych pojazdów wojskowych.

Posiadamy także dużą flotę myjni MobyDick Conline, które są przeznaczone na wynajem i pracują na wielu budowach w naszym kraju. W tym przypadku obok myjni stacjonarnych nasi klienci często korzystają z myjni mobilnych, które w bardzo łatwy sposób można dostarczyć na budowę, zamontować, a po okresie wynajmu szybko zdemontować.

Jak wygląda podstawowe wyposażenie przejazdowej myjni kół i podwozi MobyDick? Czy do jej zamontowania jest konieczna jakaś infrastruktura – np. wodna, ściekowa?

Standardowe myjnie kół i podwozi MobyDick składają się z kilku podstawowych elementów – są to: platforma myjąca z systemem dysz dennych i bocznych, zbiornik recyklingowy z przenośnikiem zgrzebłowym do usuwania szlamu (jest również wersja bez zbiornika), system pomp szlamowych MobyPump i sterowanie. Myjnie MobyDick pracują w obiegu zamkniętym wody i dlatego nie wymagają żadnej infrastruktury ściekowej. Główne zasady pracy naszych myjni to olbrzymia ilość wody biorąca udział w procesie mycia i niskie ciśnienie nieprzekraczające 2,5 bara. Te dwa parametry oraz odpowiednio dobrana do konkretnych warunków terenowych długość platformy myjącej gwarantują bardzo dokładne mycie kół i podwozi pojazdów przejeżdżających przez myjnię.

Jak wygląda praca myjni, ile trwa mycie?

Aby dobrać odpowiednią myjnię MobyDick do konkretnych potrzeb klienta, musimy znać specyfikę miejsca, w którym myjnia ma pracować. Ważna jest informacja o: stopniu zabrudzenia, materiale, który osadza się na kołach i podwoziu, liczbie pojazdów, które mają przejeżdżać przez myjnię, dostępności mediów, czyli wody i prądu.
Jak już wspomniałem, myjnie MobyDick pracują w obiegu zamkniętym wody. Zarówno w myjniach przejazdowych, jak i rolkowych technologia mycia jest taka sama. Różnica polega jedynie na sposobie przejazdu pojazdu przez myjnię. W przypadku myjni przejazdowych pojazd przejeżdża bez zatrzymania przez platformę myjącą myjni. Cykl mycia w zależności od długości myjni i częstotliwości przejazdów przez urządzenie wynosi od 10 do 45 sekund. Po tak krótkim czasie pojazd myjący się na myjni MobyDick ma czyste koła i podwozie. Warunkiem jest jednak odpowiednie dobranie modelu myjni do konkretnej aplikacji. W przypadku myjni rolkowych cykl mycia jest nieco dłuższy i waha się w granicach 60-180 sekund. Dłuższy cykl mycia spowodowany jest tym, że w przypadku myjni rolkowych pojazd musi zatrzymać się tyle razy na myjni, ile posiada osi. Na myjni rolkowej każda oś pojazdu myta jest w oddzielnym cyklu mycia. Myjnie tego typu używane są w przypadku bardzo ciężkich zabrudzeń kół.

Czy z myjni można korzystać również w zimie?

Myjnie kół i podwozi MobyDick są wykorzystywane przez cały rok. Także w zimie. Specjalna konstrukcja platformy myjącej oraz specjalne orurowanie z dyszami powoduje, że układ myjący myjni po każdym cyklu mycia jest opróżniany z wody. Nie zalega ona w żadnym elemencie myjni, więc nie ma obaw, że coś w myjni zamarznie. Rekomendujemy jednak, by nie użytkować myjni MobyDick w temperaturach poniżej -10°C.

Jeżeli klient chce myć koła i podwozia pojazdów w temperaturach niższych, to możemy wyposażyć każdą myjnię MobyDick w jeden z trzech oferowanych przez nas systemów podgrzewania.

Dlaczego mycie kół i podwozi jest ważne? Jaki wpływ na bezpieczeństwo mogą mieć mocno zabrudzone koła, szczególnie w przypadku pojazdów ciężarowych? Czy prawo nakłada specjalne wymagania na właścicieli i użytkowników takich pojazdów?

Prawo ruchu drogowego w Polsce wymaga, by pojazdy poruszające się po drogach publicznych nie powodowały zabrudzenia tych dróg. Sposobem na to jest stosowanie we wszystkich miejscach, z których wyjeżdżają pojazdy z brudnymi kołami, myjni kół. Podobne prawo obowiązuje także właścicieli obiektów: firm, budów, składowisk odpadów itp., z których wyjeżdżają pojazdy na drogi publiczne. Muszą one być czyste.

Czystość dróg ma bezpośredni związek z bezpieczeństwem na nich. Im mniej zalegającego pyłu, błota i innych zanieczyszczeń, tym korzystanie z dróg jest bezpieczniejsze i przyjemniejsze.

Jakie są plany rozwoju firmy na najbliższe lata?

Frutiger Polska jest niekwestionowanym liderem w dziedzinie systemów mycia kół i podwozi pojazdów w Polsce. W niedalekiej przyszłości planujemy otwarcie centrum wynajmu i serwisu myjni MobyDick w naszym kraju obsługującego nie tylko państwa Unii Europejskiej, ale także pozostałe kraje Europy.

Dziękuję za rozmowę.

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij