Serwisowanie to przede wszystkim dbałość o dobry stan techniczny użytkowanego urządzenia. Regułka ta jak najbardziej opisuje istotę konserwacji automatycznych systemów smarowania.

Regularne przeglądy okresowe zapobiegają szybszemu zużywaniu się części, nagłym awariom oraz kosztownym przestojom i naprawom. Jest to inwestycja, która się zwraca.

W Groeneveld Lubrication Solutions przy zakupie automatycznych systemów smarowania Klienci otrzymują dokument tzw. Instrukcję Użytkownika, w której wskazane są czynności jakie powinny być co pewien czas wykonywane. Podczas przeprowadzania okresowych kontroli systemów smarowania, Groeneveld wskazuje na konieczność sprawdzenia poziomu i stanu smaru w zbiorniku. Napełnianie zbiornika zaleca się wtedy, gdy stan smaru będzie na niskim poziomie. Dodatkowo należy zawsze sprawdzić czy wybrany tryb pracy systemu odpowiada warunkom pracy pojazdu czy maszyny. Zaleca się sprawdzenie pompy, przewodu głównego i dodatkowych linii, rozdzielaczy i smarowniczek pod kątem uszkodzeń oraz wycieków. Konieczne jest skontrolowanie stanu punktów smarowania obsługiwanych przez system. Zawsze powinna być tam odpowiednia ilość świeżego smaru. Kluczowa jest również weryfikacja systemu pod kątem prawidłowego działania i przeprowadzenie testu cyklu jednorazowego smarowania. Aby system pracował prawidłowo musi osiągać odpowiednie ciśnienie. Nie należy zapomnieć o wyczyszczeniu pompy i jej otoczenia. W przypadku systemów smarowania, gdzie nie stosuje się gotowych kartrydży ze smarem, zaleca się wymianę lub wyczyszczenie wewnętrznego filtra pompy (w systemie Twin np. co 500 godzin pracy pojazdu/godzin jazdy) co w dużym stopniu ogranicza dostęp zabrudzonego smaru do układu.

Według Jerzego Salety, Szefa Technicznego ds. Serwisu i Szkoleń w Groeneveld Polska, „największy wpływ na żywotność systemu ma: stosowany smar oraz stan techniczny filtra smaru. Jeśli prawidłowo dbamy o system to żywotność jego kluczowego elementu – pompy, może wynieść nawet do kilkunastu lat i to bez żadnych napraw. Ważna jest jakość smaru i warunki w jakich jest on przechowywany. Zdarza się, że smar o wysokiej jakości jest zanieczyszczony, bo jest trzymany w nieodpowiednich warunkach. Jeśli taki smar, nawet ten z najwyższej półki, zostanie użyty to efekt będzie mizerny i może spowodować uszkodzenie systemu. Dlatego apeluję do wszystkich, aby przechowywać smar w należyty sposób. Nie można zapomnieć o roli operatora. Jego dbałość o system ma również spore znaczenie.

Mówiąc o smarze należy wspomnieć o konieczności przestrzegania reguły: odpowiedni smar do odpowiedniego systemu. Przekładając na język bardziej zrozumiały dla wszystkich - do samochodu jeżdżącego na benzynę nie wlewamy „ropy” tylko benzynę. Podobną sytuację mamy w automatycznych systemach smarowania. System na smar EP-0 nie będzie działał prawidłowo lub w ogóle, gdy napełnimy go EP-2. Jako producent zalecamy stosowanie smarów GreenLube. Są to smary wysokiej jakości o bardzo dobrych parametrach technicznych. Do każdego naszego systemu oferujemy odpowiedni smar. Konkludując - przestrzegajmy zaleceń producenta a w razie jakichkolwiek wątpliwości wyślijmy po prostu zapytanie”.

Oprócz stosowania właściwego smaru Groeneveld Lubrication Solutions zachęca do stosowania oryginalnych części zamiennych. W systemach automatycznego smarowania jego sercem są pompy, dlatego w procesie ich produkcji Groeneveld stosuje takie materiały, dzięki którym uzyskują one klasę ochrony IP67 (odporność na wilgoć, wodę, pył) co oznacza tyle, że mogą być one bez problemu montowane pod tzw. „chmurką”. Systemy smarowania Groeneveld można bez problemu czyścić. Najlepiej środkami ułatwiającymi zmywanie/rozpuszczanie smaru (np. zewnętrzne zabrudzenia pompy, przewodów, rozdzielaczy).

- Chciałbym podkreślić, iż w Groeneveld zawsze jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie ze strony Klienta, również przy okazji wykonywania przeglądów czy akcji serwisowych. Jeśli po pewnym czasie od dokonanego montażu Klient sugeruje, iż lepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie przewodów w inny, aniżeli aktualnie jest to zrobione sposób lub wskazuje na potrzebę wdrożenia zmian w samym produkcie np. pompie to otrzymane informacje są zbierane i zgłaszane niezwłocznie do działu technicznego. Jest on w stałym kontakcie z konstruktorami, którzy odpowiedzialni są za wdrażanie stosownych ulepszeń. Dobrym przykładem na to, iż wsłuchujemy się w głosy Klientów są zmiany jakie wprowadzono w systemie smarowania OnePlus-1, gdzie pierwotnie pompa wyposażona była w przełączniki do zmiany czasu oraz dawek smarnych w mocno utrudnionym miejscu czyli od spodu. Zmiana czasu pracy urządzenia wymagała demontażu pompy, odkręcenia komory płytki sterującej. Sugestie Klientów sprawiły, iż mamy obecnie pompę OnePlus-2. Przełączniki znajdują się w łatwo dostępnym i widocznym miejscu – na przodzie pompy. Kolejnym dobrym przykładem na współpracę Groeneveld- Klient jest wprowadzenie w systemie Twin ulepszonej wersji przycisku od wyświetlaczy Twin. W Groeneveld Lubrication Solutions każdy głos jest ważny i nie jest bagatelizowany, a ulepszanie produktów i udogodnień dla użytkownika sukcesywnie wprowadzane. Nie można zapomnieć, iż obok produktów ważni są również ludzie. Doświadczona i odpowiednio wyszkolona kadra techników zapewnia profesjonalny montaż produktów Groeneveld. Daje to gwarancję wielu lat bezproblemowego działania - mówi pan Jerzy Saleta.

Wszelkie pytania związane z produktami oraz z usługami Groeneveld Lubrication Solutions można będzie zadać podczas nadchodzących targów Autostrada-Polska w Kielcach w dniach od 8. do 10. maja., gdzie producent urządzeń będzie się wystawiał na stoisku E-33.

W imieniu Groeneveld Polska wypowiadał się pan Jerzy Saleta, Szef Techniczny ds. Serwisu i Szkoleń piastujący to stanowisko od 8 lat, a od 12 lat będący pracownikiem firmy.

 
Źródło: Groeneveld