Państwowa Agencja Dróg Ukrainy Ukrawtodor ogłosiła przetargi na realizację kapitalnych remontów dróg w obwodach lwowskim i wołyńskim, graniczących z Polską.

Państwowa Agencja Dróg Ukrainy Ukrawtodor ogłosiła przetargi na realizację kapitalnych remontów dróg w obwodach lwowskim i wołyńskim, graniczących z Polską. Prace będą sfinansowane w ramach kredytu, którego Ukrainie udzieliła Polska.
Na mocy umowy zawartej w 2015 roku, polski rząd udzielił Ukrainie kredytu, w ramach międzyrządowej umowy o pomocy wiązanej, w wysokości 100 mln euro z czego 68 mln euro ma zasilić przedsięwzięcia drogowe w pobliżu polsko - ukraińskiej granicy.

W przetargach chodzi o 5 odcinków na terenie obwodu lwowskiego i 1 na terenie wołyńskiego, których łączna długość to ok. 144 km tras.

Sześć odcinków dróg

Kapitalnego remontu wymaga droga Czerwonogród – Rawa Ruska o długości 53 km oraz 46-km trasa Niżankowice – Sambor- Drohobycz – Stryj. Remont od podstaw przewidziano także na drodze Hruszów – Niemirów – to trasa o długości 9 km, Jaworów – Hruszów – długość 19,5 km oraz od przejścia granicznego Smolnica do Starego Samboru (3 km).

Ostatni fragment, którego jakość ma się poprawić dzięki kredytowi z Polski to 13-km trasa w obwodzie wołyńskim Uściług – Łuck – Równe, gdzie oprócz prac remontowych, konieczne będzie również wykonanie prac projektowych.

Terminy składania ofert zwierają się pomiędzy 29 czerwca a 10 lipca. Ukraiński inwestor będzie oceniał złożone propozycje pod względem ceny, za którą przyzna maksymalnie 70 pkt i zaangażowanie do realizacji zadania ukraińskich podwykonawców. Za to kryterium można dostać maksymalnie 30 pkt.

W listopadzie 2016 roku w Kijowie odbyło się 7. posiedzenie polsko - ukraińskiej Grupy roboczej do spraw transportu w ramach Polsko – Ukraińskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. W czasie tej wizyty określone zostały warunki pożyczki i jak informował wówczas minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podpisany wówczas dokument potwierdził, że przygraniczne, drogowe inwestycje na Ukrainie będą realizowane przez polskie firmy.

Ukraina łączy się z Europą

Dobra infrastruktura drogowa za naszą wschodnia granicą leży także w interesie Polski, gdyż mowa tu o projektach, które stanowią kontynuację strategicznych połączeń międzynarodowych, w tym przede wszystkim budowę autostrady M10 Korczowa Lwów, ale i innych szlaków wiodących w kierunku przejść granicznych.

– Bardzo zależy nam, aby nasze wspólne pogranicze stało się obszarem dogodnego transportu, gdzie istnieje wiele możliwości rozwoju regionalnego poprzez liczne kontakty gospodarcze, których nie utrudniają bariery infrastrukturalne – mówił minister Adamczyk podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury w Krasiczynie w listopadzie ub. roku.

Od 12 czerwca Ukraińcy zyskają możliwość bezwizowego podróżowania do krajów Unii Europejskiej, co stanowi wyzwanie dla infrastruktury transportowej.
– Infrastruktura łączy – to motto Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy na rok 2017 – mówił dziś podczas briefingu prasowego, ukraiński minister Wołodymyr Omelian. Jak podkreślił, 2017 to rok integracji infrastruktury zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i europejskim.

Źródło: www.rynekinfrastruktury.pl